070. 7678. 0002tokaart@naver.com

[EXHIBITION] 달의 한 조각_ 토카아트입주작가 이시우

달의 한 조각_ 이시우

전시기간   10.1-14
초대일시   10월 1일 (수) 저녁 6시
관람시간   화요일-일요일 12:00 ~18:00 (월요일 휴관)
전시장소   갤러리 175 서울시 종로구 안국동 175번지 안국빌딩 B1
관람문의   02)720-9282

日中則昃 月盈則虧
해가 중천에 뜨면 지기 마련이요
달이 차면 기우니…
무릇 우주의 법칙이 그러하여 인간과 귀신 모두 그것에서 벗어날 길이 없다.
-주역

행인지 불행인지 과학의 발달은 토끼가 살지 않는 커다랗고 둥근 달의 실체를 만천하에 드러내며 그 차고 기움마저도 지구의 그림자 때문이라는 말로 ‘가장 오래된 TV’가 가진 수많은 이야기를 대처했다. 오늘날 미술은 그 정체를 알고자 하는 많은 이들의 도전을 받고 있다. 한 때는 미술작품이 작가의 창조적 열정의 궤적이라는 목소리가 울려 퍼졌고, 누군가는 그것을 해독해 낼 관객에 의해 태어나는 것이라 주장했으며, 어느 날엔 그것의 의미가 작가와 관객의 관계 속에서 파생되는 가변적인 것이란 가능성이 주목 받았다. 이시우의 회화는 그림이란 무엇인가에 대해 탐구하는 현대미술의 탐험과 그 맥을 함께 한다. 하지만 그의 그림은 하나의 검증된 방법만을 진리로 여기는 과학, 개성적 필치를 강조하며 뚜렷이 자기 색을 드러내고자 하는 현대미술가의 태도, 어찌 보면 한 눈에 식별 가능한 브랜드를 가질 것이 당연시되는 이 산업사회의 논리와도 동떨어져 있다.

여러 번을 꼼꼼히 뜯어보아야 알 수 있을 만큼 이시우의 작업에는 여러 고민의 흔적이 담겨있다. 어떤 때는 사용설명서와 같은 친절한 설명문의 형식으로, 어떤 때는 함축적인 서정시의 형식으로 크고 작은 캔버스에 담아내는 이미지들은 재현과 추상의 경계를 넘나들며 층층이 쌓여 이야기를 만들어 내었다가 다시 허물고 모습을 드러내다가 숨어버리는 모호한 태도를 취한다. 남국의 뜨거운 태양만이 만들어 낼 수 있는 부서질 듯한 색감이 시선을 끌어 따라가면 도시적인 우울함이 스미는 회색조의 얼굴들이 할 수 없는 말을 쏟아내지 못해 허물어지듯 뒤엉키며 궁금증을 이끌어 낸다. 이러한 그의 그림을 기법이나 양식 혹은 개성으로 정리해 내는 것은 물리적 사실들만으로 달은 그런 것이라고 정의하는 것과 다를 바 없다.

그의 작업은 진리를 찾는다는 미명 아래 현상의 관찰과 숫자만으로 무언가를 밝혀내려는 우리의 과학적 시도와, 자기다움을 지녀야 한다는 현대사회의 성경 구절, 브랜드가치를 주장하는 소비사회의 이데올로기에 얽매이지 않은 선문답이요 순수한 탐구이다. 그러한 과정에서 그가 머물러 간 생각의 이미지는 가끔은 손톱달의 모습으로, 어떤 때는 눈썹달의 모습으로, 또 어떤 때는 항아리 달의 모습으로 드러난다. 그러나 그것이 달의 모습이라는 사실에는 변함이 없다. 이번 전시는 “그림은 무엇인가”라는 근원적인 질문을 마음에 품은 작가 이시우의 순례의 과정이다. 남아있는 수많은 조각과 그것을 연결하는 상상력이 그를 이끌어 도달하게 될 이야기를 기대하는 것과 마찬가지로 그의 작업을 통해 미술이란 무엇인가에 대해 만들어 낼 많은 이야기가 생겨나기를 기대한다. 회화가 ‘가장 재밌는 TV’가 될 수 있다면 우리는 역사 이래 그 누구도 답한 적 없는 질문의 근처에 아주 조금은 다가갈 수 있을 것이다.

■ 강유미

日中則昃 月盈則虧
A sun at its height will inevitably set
A moon at its fullest will grow thinner…
This is a law of the universe, which exempts no human or spirit.
– Book of Changes

For better or worse, advancements in science has revealed the true form of the round moon, where the proverbial rabbit in fact does not live, while replacing innumerable stories of “the oldest television set in the world” with the explanation that the moon’s fattening and thinning, also, is because of the earth’s shadow. Today art is challenged by many who wish to know its identity. At a certain time opinion that an artwork is a trail of the artist’s creative passion was prominent, someone argued that art is born from the viewers who decode the works, and one day the possibility that art’s significance rests in something fluid which is derived from within the relationship between artist and viewer gained widespread attention. Lee Si-Woo’s paintings share the same context with explorations in contemporary art that investigate the identity of painting. However, the artist’s paintings are well removed from science, which only considers singular and proven methods as truths; the contemporary artist’s attitude that seeks to reveal one’s own distinct style based on an emphasis on individual identifiers; and also from the logic of our industrial society which, in a way, demands instantly identifiable brand images.
As one may only understand upon repeated study, Lee Si-Woo’s work reveals evidence of the artist’s struggles with several issues. Sometimes in a kind, explanatory form, like in instruction manuals; at others in the form of implicit lyrics; images the artist expresses on canvases large and small traverse the boundary between representation and abstraction while piling in multiple layers to form stories before undoing the layers to reveal its former form to then disappear, displaying an ambiguous attitude. If one follows the visual attraction of colors so vibrant they appear ready to disintegrate, and are only possible under the burning sun of a southern country; grey-toned faces, in which an urban melancholy seeps in, intermingle with one another as if collapsing after failing to pour out their hearts’ burden, inducing curiosity. To reduce Lee’s paintings as such to a matter of technique, style or individuality alone would be analogous to defining the moon solely through physical facts.
Lee’s work is a Zen exploration and pure investigation unfettered by our scientific attempts to uncover things through observations of phenomena and numbers alone under the good name of searching for truth, contemporary society’s maxim for its members to possess individuality, and ideologies of a consumerist world expounding on the virtues of brand value. In such a process, images of thoughts Lee had visited are revealed in the forms sometimes of a fingernail moon, sometimes of an eyebrow moon and yet at other times of a jar moon. However, the fact remains that these are of a moon’s appearance. This exhibition is a pilgrimage process of the artist, Lee Si-Woo, who asks the fundamental question of “what is painting?” Just as we anticipate the story at which the artist will arrive following the innumerable remaining pieces and Lee’s imagination connecting them, the many stories to come regarding what art is through this artist’s work inspires anticipation. If painting could be “the most entertaining kind of television,” we may approach the edges, if modestly, of the answer to a question no one in history has ever seemed to have quite answered.

■ Youmi Kang

Recommended Posts

Leave a Comment